Categorie: werk

Werk, sommigen blijven erin.

een leven van hard werken

Ik krijg steeds meer respect voor de mensen die dagelijks keihard moeten werken om te kunnen overleven. Een strijd om het bestaan waarbij ze nooit over het zelfvertrouwen zullen beschikken dat is gebaseerd op zekerheid en continuïteit. Harde werkers die in hun uitzichtloze strijd om het bestaan niet de tijd en rust vinden om te reflecteren op hun situatie en op het leven. Die machteloos moeten toezien hoe het leven hen fysiek en emotioneel uitput. Ik hoop dat zij op de bodem van de uitputting alsnog de zin van het bestaan zullen ervaren.

Zie ook:
tegen de bierkaai vechten
bevoorrecht
episch verhaal
berusting

episch verhaal

De queeste, zoals de Odyssee van Homerus, is een geliefd thema in de literatuur. Epische verhalen over de zoektocht naar volmaaktheid met eindeloze uitdagingen en een onzekere afloop. Een zoektocht waar de held ontberingen moet doorstaan en volledig is aangewezen op zijn doorzettingsvermogen en passie. In onze tijd zetten fantasy schrijvers en game ontwikkelaars de traditie van het epische verhaal voort. Nog altijd worden we geboeid door de onmogelijkheid om volmaaktheid te realiseren en door het lijden van de mens die dat toch probeert. Doordat we ons laten meeslepen door het dramatisch karakter van een episch verhaal vergeten we soms dat voor de held na de ontberingen de rust volgt, in het leven of in de dood. Rust waarin het niet uitmaakt of iets volmaakt is, waar alles is zoals het is, volmaakt en onvolmaakt tegelijk.

Zie ook:
epos
episch
queeste
held
een leven van hard werken

vrouwengeweld

Er is een maatschappelijke tendens om vrouwelijke leidinggevenden te idealiseren. Zij zouden socialer en minder dominant zijn dan mannen. Om deze opvatting te onderbouwen wordt verwezen naar grensoverschrijdend gedrag van mannen, zoals het niet openstaan voor anderen, de eigen zin doordrukken en intimiderend verbaal geweld*. Dominante vrouwen gedragen zich echter niet veel anders. Onder invloed van aanleg en cultuur uiten zij zich meestal wel minder direct. Het geweld zit verborgen achter de charme van veel vrouwen en in grensoverschrijdend gedrag als: buitensluiten, negeren, kwaadspreken en drammen. Net als bij mannen vloeit ook bij vrouwen het geweld meestal voort uit de omgeving, persoonlijke onzekerheid of een narcistische, psychopathische persoonlijkheid.

* Grensoverschrijdend gedrag is gedrag waarmee je tegen de wil van de ander over diens fysieke en mentale grenzen heen gaat. De oorspronkelijke betekenis van geweld is ‘macht, kracht’. Machtsmisbruik is grensoverschrijdend gedrag op basis van macht.

Zie ook:
tweede persoonlijkheid
mindfucker
kleineren
mannen vrouwen
vrouwenzee

aanleg, omgeving en gedrag

Mijn persoonlijkheid is gevormd door aanleg, omgeving en gedrag. Zo is mijn observerende en kritische houding ten aanzien van groepen niet alleen bepaald door mijn aangeboren introverte karakter maar ook door mijn omgeving. Op de lagere school was ik als zoon van de hoofdonderwijzer een buitenbeentje. Op het internaat was ik een buitenbeentje doordat ik door het overlijden van mijn vader de eerste maanden buiten het groepsvormingsproces stond. Mijn persoonlijkheid is behalve door mijn genetische aanleg en omgeving ook gevormd door de keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt, zoals de beslissing om communicatietrainer te worden. Dit heeft mij inzicht gegeven in groepsprocessen waardoor ik nu met meer begrip naar groepen kijk en de waarde ervan zie.

Zie ook:
kijken, kijken en nog eens ..
zien
meer dan alleen talent

pareltjes

Ik ben geen spiritueel leider en ook geen heilige. Ik ben een mens die in de schaduw van zijn zwakheden en persoonlijke beperkingen naar de pareltjes van het bestaan zoekt, naar de geluksmomenten van helder weten en voelen. Ik zoek ze, vind ze, leg ze terug en laat ze achter voor andere zoekers. Ik hoop dat ook zij ze zullen terugleggen en er geen parelkettingen van zullen maken.

Zie ook:
opgeslokt door een sekte
profeet in eigen land

spirituele helden

Ik doe niet aan heldenverering. Dit betekent niet dat ik geen helden ken. Ik denk aan Socrates en Christus die tot het uiterste zijn gegaan om hun spirituele inzichten over te dragen aan anderen. Socrates die het belang van zuiver denken benadrukte en Christus die het belang van zuiver voelen bepleitte. Beiden zijn in mijn ogen helden. Niet alleen vanwege hun geweldloosheid maar ook omdat ze ondanks vervolging geen afstand wilden doen van hun inzichten. Ze hadden kunnen vluchten maar deden dat niet en werden ter dood gebracht voor hun spirituele overtuiging die ze belangeloos deelden met anderen.

Zie ook:
dominante eikels
spirituele gevaren
de macht van de kudde
Socrates
Wat zou ík doen?
zie het lam gods

to be or not to be

‘to be or not te be, that is the question’ Met deze vraag geeft Hamlet uiting aan zijn diepe twijfel: Kies ik voor wraak op Claudius, de moordenaar van mijn vader, of voor zelfmoord? De vraag die je jezelf als toeschouwer van dit toneelstuk Van Shakespeare zou kunnen stellen is: Is Hamlet een lafaard die zich aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt of is hij een antiheld die het slechte probeert te vermijden? Om deze vraag te beantwoorden dien je eerst de volgende vraag te beantwoorden: Kun je je verantwoordelijkheid in de wereld uit de weg gaan? Vraagt het leven niet om actie en is het niet zo dat, wanneer je niet bereid bent de prijs ervoor te betalen, het je betaald wordt gezet? Het lijkt erop dat Shakespeare voor dit laatste kiest. Doordat Hamlet zijn verantwoordelijkheid in de wereld uit de weg gaat betalen hij en zijn naasten een hoge prijs in een bloederige tragedie.

Zie ook:
to be human or not to be
anti dogmatisch
prijs betalen