Categorie: gesprekken met en over god

In deze columns voer ik gesprekken met en over een denkbeeldige God. Lees eerst de column God, wie bent u?

God, wie bent u?

Goedemiddag God, ik heb een vraag: Wie bent u? Hallo Willem, ik ben alles wat jij van mij maakt. Zelf ben ik niets. Ik ben slechts iets in jouw geest. Maar God, hoe kunt u niets zijn en toch iets in mijn geest? U hebt zelfs een naam. De mens geeft mij die. Wanneer hij tegen een grens aanloopt en er is niemand die hem kan helpen dan doet hij een beroep op mij, een denkbeeldig wezen. Iemand die er altijd voor hem is en die hem kracht en troost geeft wanneer hij het zelf niet meer weet. Maar dan bent u slechts een product van de verbeelding, iets onwezenlijks. Dat klopt. Ik ben slechts een tussenstation op je reis naar je binnenste. Je zult alles, dus ook het beeld dat je van mij hebt, los moeten laten om je bestemming te bereiken. Maar waarom wou je me eigenlijk spreken? Je bent dit station toch al gepasseerd? Ja, maar het is belangrijk dat ik blijf reflecteren op wat er in mij leeft, ook wanneer dit een denkbeeldig persoon is. Graag gedaan, goede reis.

Zie ook:
goddelijk feestje
een goddelijk persoon

Wat is de zin van het leven?

Wat is de zin van het leven? Het antwoord dat religies op deze vraag geven is dat God ons heeft geschapen. Dat wij zijn bedoelingen niet kennen maar dat we, wanneer we ons aan zijn voorschriften houden, zullen worden beloond met zijn liefde. Dit is een paternalistische gedachte die me tegen de borst stuit. Voor mij is de zin van het leven niet iets dat buiten het leven staat. De zin van het leven is het leven zelf. Het is de scheppingskracht die zich in en via mij manifesteert. De kunst is om mezelf niet vast te zetten in gedachten en gevoelens, zoals in een beeld van God, maar me open te stellen voor de voortdurend veranderende werkelijkheid in en buiten mezelf. Op de momenten dat dit lukt beleef ik de bezielende kracht van de schepping en zie ik hoe alles met elkaar is verbonden in een liefdevol verband.

Zie ook:
één met de schepping
de zin van het leven
de schepper van god
de kleine schepper

zie het lam gods

Een van de essentiële elementen van het christendom is vervat in de uitspraak van Johannes de doper toen hij Christus zag: ‘Zie het lam gods dat de zonde van de wereld wegneemt.’ Christenen gebruiken deze uitspraak om aan te geven dat Christus als zoon van god vrijwillig het lijden van de mens op zich nam. Dit was in lijn met het Joodse geloof in de komst van de Messias die een periode van vrede en welvaart zou brengen. Je kunt de uitspraak van Johannes de Doper ook anders lezen. Hierbij is Christus niet de verlosser maar een mens die met zijn offerbereidheid liet zien hoe we onszelf kunnen bevrijden van de pijn van het bestaan en hoe we, wanneer we bereid zijn om ons ego op te offeren, kunnen terugkeren naar de goddelijke status.

Zie ook:
lijdensverhaal
laatste avondmaal
mens van vlees en bloed
spirituele helden

religieus kordon

Veel vormen van seksueel gedrag worden met een religieus kordon van regels omgeven. Deze religieuze kaders suggereren dat God de regels heeft bedacht en dat hij je zal straffen wanneer je ze overtreedt. Het is alsof mama zegt: Straks komt papa thuis en dan zul je wat beleven! Een spiritueel mens heeft God niet nodig om te bepalen of iets goed of fout is. Neem seksueel misbruik ‘gedrag waarmee iemand een ander belet om op een eigen manier zijn of haar seksualiteit te verkennen en te beleven’. Ook al is er geen God die je straft wanneer je een ander misbruikt, je straft jezelf. Het misbruik bemoeilijkt namelijk de weg van begrip, mededogen en vergeving die naar spirituele bevrijding voert.

Zie ook:
moeilijk te geloven
godsdienstig stempel
religieuze samenzang
seksueel misbruik

het leven in woord en beeld

De mens probeert al duizenden jaren het leven vast te leggen in woord en beeld. De oudste beelden zijn 45000 jaar oud. Grottekeningen waar niet alleen mensen en dieren in voorkomen maar ook symbolen. Verspreid over Europa zijn 32 veelvoorkomende abstracte symbolen gevonden. De mens probeert niet alleen zijn dagelijks leven maar ook het goddelijke in woord en beeld om te zetten. In het begin van onze jaartelling zochten de op het oude testament gebaseerde godsdiensten daarvoor één woord. In het Jodendom was dat JHWH, een woord dat zo heilig werd gevonden dat het slechts eenmaal per jaar in de tempel in Jeruzalem mocht worden uitgesproken. Moslims is het zelfs verboden om de profeet Mohammed af te beelden. De gedachte is dat het goddelijke niet in woord en beeld is te vatten. Waar deze gelovigen aan voorbijgaan is dat het goddelijke zich in alles openbaart wat je creëert. Je ontdekt het door in het scheppingsproces niets uit te sluiten en het ene niet te verheffen boven het andere.

Zie ook:
de grot van Chauvet
dode taal
godentaal
cirkel
levende stilte
Hoe toevallig is toeval?

de prijs van vrijheid

Stel dat God bestaat en dat ik hem een vraag zou mogen stellen. Dan zou mijn vraag zijn: God, je hebt Adam en Eva geschapen. Toen ze niet deden wat je wilde zei je: Zoek het zelf maar uit. Lukt het niet? Eigen schuld dikke bult! Is dat nou de befaamde goddelijke wijsheid en liefde? Het antwoord van God: Wanneer je wilt zeggen dat het resultaat verre van ideaal is dan heb je gelijk. Als schepper diende ik echter de vrijheid van de schepping te respecteren door Adam en Eva vrij te laten. Hierdoor konden ze een eigen leven leiden en de vrijheid benutten om te leren wat het betekent om deel te nemen aan de schepping. Wanneer ze de vrijheid niet respecteren door zichzelf klem te zetten met dogma’s, haat en geweld dan is dat hartverscheurend maar het is de prijs die je als schepper betaalt voor de vrijheid die je creëert.

Zie ook:
de kleine schepper
de schepper van god
scheppingskracht
eigen schuld, dikke bult
eten van de boom van kennis van goed en kwaad

entropie en homeostase

Entropie is de natuurkundige wet dat in een afgesloten systeem de mate van wanorde toeneemt. Wanneer je bijvoorbeeld niet zou eten neemt de wanorde in je lichaam toe en sterf je. Je lichaam probeert de wanorde te voorkomen door de fysieke en chemische balans in stand te houden (homeostase). Je hersenen zijn hierop ingericht. Positieve interacties met de omgeving zoals bij het verzamelen van voedsel worden via het reticulair activatie systeem in de hersenstam van een positief gevoel voorzien en in het geheugen vastgelegd. Met je denken bepaal je vervolgens tactieken en strategieën om de positieve interacties te continueren. Dit proces bepaalt niet alleen hoe we in het leven staan maar ook hoe we over het leven denken. Ook in ons denken over het ontstaan en het doel van het leven focussen we ons op het goede waarbij God het goede belichaamt en de duivel het slechte. We missen door de focus op het goede het verhelderende inzicht dat orde niet zonder wanorde en het goddelijke niet zonder het duivelse kan.

Zie ook:
entropie
orde en chaos
ik wil verwarring zaaien
geobsedeerd door liefde
het geluk tussen geluk en ongeluk