Categorie: hemel en hel

De oorspronkelijke Perzische betekenis van paradijs is ommuurde lusthof. Augustinus gebruikte het woord voor ‘plaats van geestelijk geluk’, het hemels hiernamaals. In deze columns worden de begrippen paradijs en hemel naast elkaar gebruikt. Wanneer je het over de hemel hebt dan heb je het ook over de hel en het vagevuur. Deze onderwerpen vind je hier ook. Lees eerst de column paradijs.

Zie ook de categorie leven na de dood.

tussen hoop en verwachting

De betekenis van verwachten is ‘rekenen op de komst of gebeurtenis van iets’. Hopen is ‘verlangen dat er iets goeds zal gebeuren’. Wanneer je zegt ‘Ik verwacht dat er na de dood iets zal zijn.’ dan ben je daar zekerder van dan wanneer je zegt ‘Ik hoop dat er iets zal zijn’. Maar zelfs in het voorbeeld van een verwachting blijkt uit het vage begrip ‘iets’ dat je er niet helemaal zeker van bent. Dit is ook het geval wanneer je het woord ‘iets’ vermijdt en een duidelijker antwoord probeert te geven. Op de vraag wat je verwacht na de dood zou het antwoord kunnen zijn ‘Ik denk dat een mens, afhankelijk van hoe hij heeft geleefd, in de hemel of in de hel komt.’ Wanneer hierop wordt doorgevraagd met ‘Waar denk je zelf in terecht te komen, in de hemel of in de hel?’ dan is het onzekere antwoord ‘Ik hoop in de hemel.’

Zie ook:
hoop
verwachten
verlangen
hoop of overgave
tussen hoop en wanhoop
geloof

je eigen graf graven

Ik heb op YouTube een groot aantal niet-christelijke getuigenissen van bijna-doodervaringen gezien. Wat mij opviel was dat er in veel filmpjes sprake was van een hel. Het is riskant om op grond daarvan conclusies te trekken aangezien de selectie van filmpjes niet is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Toch kan ik het niet laten om over een verklaring na te denken. In tegenstelling tot sommige andere godsdiensten stelt het christendom de liefde centraal. Christus predikt geen schuld en boete maar begrip en mededogen. Mijn conclusie: Wanneer je in de liefde gelooft zal het beeld dat je tijdens een bijna dood ervaring hebt eerder positieve gevoelens van liefde bevatten dan negatieve helgevoelens.

Zie ook:
bijna dood ervaring
vervolgverhaal
CBDE
de zandloper
stel dat ..

stel dat dit alles is

Stel dat dit alles is, dat het leven niet meer heeft te bieden dan dit. Moet je daar dan treurig om zijn of blij? Treurig omdat er geen paradijs is en blij omdat er geen hel is en geen volgend leven maar slechts dit leven, een vrijplaats waar je kunt doen en laten wat je wilt en waar maatschappelijke regels je enige beperking vormen. Regels die je, wanneer je slim en machtig genoeg bent, naar je hand kunt zetten. Zou je dit gelukkig maken? Nee, het grootste geluk ligt niet in een paradijs na de dood of in maatschappelijke vrijheid. Het grootste geluk ligt in het hier en nu.

Zie ook:
bijzonder
stel dat ..

geen hemel maar ..

Een goed huwelijk is nog geen hemel maar een goed huwelijk geeft wel een beeld van wat de hemel zou kunnen zijn. In een goed huwelijk accepteer je de onderlinge verschillen en geef je jezelf onvoorwaardelijk over aan wat tussen de verschillen verborgen ligt. Wanneer je dit beeld van een goed huwelijk doortrekt dan krijg je een beeld van wat de hemel zou kunnen zijn.

Zie ook: goddelijk feestje

jakobsladder

Het begrip jakobsladder vindt zijn oorsprong in het boek Genesis in het oude testament. In een droom ziet Jakob een ladder die tot bij God in de hemel reikt. Voor veel mensen is de jakobsladder een metafoor voor de professionele ladder die ze tree voor tree moeten beklimmen om de top te bereiken. De zanger die jarenlang oefent om een muziekstuk laag voor laag op te bouwen totdat hij op de golven van register, dynamiek en vibrato zijn apotheose bereikt.

Zie ook:
episch
kerken
één met de schepping
meer dan alleen talent

over de doden niets dan goeds

Ik heb verschillende documentaires gezien over moordenaars. Wat me opvalt is dat over de slachtoffers vaak niets dan goeds wordt verteld. Maar zij zullen toch ook wel op zijn minst irritante karaktertrekken hebben gehad of periodes hebben gekend dat ze geïrriteerd en lichtgeraakt waren? Waarom worden deze niet genoemd? Willen de documentairemakers de moordenaars extra slecht laten overkomen door het contrast met de ‘goeden’ te versterken? Komen ze tegemoet aan de zwart-wit behoefte van de kijker die een illusie in stand probeert te houden waarin de goeden recht hebben op een plaats in de hemel en de slechteriken gedoemd zijn tot een plaats in de hel?

Zie ook:
eerlijk en rechtvaardig
grijstinten
troost

de Messias waan

Er zijn veel mensen met een Messias waan. Religieuze en ideologische fundamentalisten die denken dat ze de wereld kunnen verlossen van het lijden. Je kunt niemand verlossen van het lijden. Lijden hoort bij het leven. Je kunt een tijdelijk paradijs creëren waar je het lijden ontkent maar uiteindelijk zul je dit paradijs moeten verlaten. Echte verlossing vind je niet in een overtuiging of door je kop in het zand te steken. Echte verlossing ligt in begrip en mededogen met het lijden van de mens.

Zie ook: god moet wel hartstikke gek zijn