Categorie: religie

Er zijn wereldwijd steeds meer mensen die wel in een god of een goddelijk iets geloven maar niet in religieuze instituten. Lees eerst de column religie geen godsdienst.

Voor specifieke godsdiensten zie Boeddhisme, Islam en Christendom.

Zie ook de subcategorieën:  heilige’ boeken en sekte.

mystieke verbondenheid

Mystiek is het verlangen naar eenwording met het goddelijke. Bij veel christelijke mystici heeft de eenwording met het goddelijke het karakter van mededogen met het lijden van Christus. Door hun oprechte getuigenissen zou je bijna vergeten dat er nog een andere weg is. Dat je niet hoeft te verlangen of te streven naar een band met Christus om de eenwording met het goddelijke te ervaren. Er is namelijk al een band. We zien en ervaren deze echter niet doordat het lijden ons ervan afsluit. Door de oorzaak van het lijden, de pijn van het bestaan, met begrip en mededogen tegemoet te treden word je één met het goddelijke.

Zie ook:
heiligen
verlangen naar verlichting
goddelijke liefde

Thomas evangelie

Op zoek naar de laatste woorden van Christus aan het kruis las ik het Thomas evangelie. Ik was verrast toen ik hierin de tweede logia ‘uitspraak van Christus’ las: “Laat hij die zoekt niet ophouden te zoeken totdat hij vindt. En als hij vindt, zal hij verward zijn en als hij verward is, zal hij zich verwonderen. En als hij zich verwonderd heeft, zal hij overal boven staan en tot rust komen.” Deze logia beschrijft wat er gebeurt in het proces van ‘zoeken vinden loslaten’. Op het moment dat ik vragenderwijs tot de kern van een onderwerp of van een gevoel ben doorgedrongen word ik me bewust van de betrekkelijkheid van het antwoord dat ik vind en voel ik me verward omdat ik besef ‘Het enige dat ik weet is dat ik niets weet.’ Wanneer ik vervolgens het antwoord loslaat dringt het wonder van de spirituele beleving tot me door en voel ik me bevrijd. In de Griekse versie van het Thomas evangelie staat “zal hij overal boven staan en tot rust komen”, in de Koptische versie “zal hij koning zijn van het Alles.” Wanneer ik deze twee versies samenvoeg geven ze nog een ander aspect van de spirituele beleving aan. Na het loslaten van het antwoord dat ik beschouwend en vragenderwijs heb gevonden voel ik me verbonden met alles en iedereen, voel me één met het goddelijke.

Zie ook:
gnosis
religieuze worst
Het enige dat ik weet is dat ik niets weet.
het enige dat ik weet ..
Wat blijft er van mij over?
Is god een algoritme?

vertrouwen

Hechten is de derde primaire emotie van de mens. Door een band aan te gaan met een groep kun je gebruikmaken van de bescherming en kennis van de groep. Dit vergroot je overlevingskans. Hier zijn echter wel regels en voorwaarden aan verbonden. Je dient je met je denken, voelen en handelen over te geven aan wat er in de groep leeft. Velen vertrouwen er blind op dat, wanneer ze dit doen, de groep hun problemen oplost. Of, als het de groep niet lukt, dat dan in ieder geval de leider van de groep ze voor hen oplost. Voor gelovigen is God de hoogste leider aan wie ze zich overgeven en op wie ze hun vertrouwen stellen. De etymologische betekenis van geloven is ‘vertrouwen in, op’.

Zie ook:
de derde emotie
bedrog en vertrouwen
blind vertrouwen
denken en geloven
wie gelooft, haast zich niet

kennis is macht

Waar kennis in het verleden nog tot de verbeelding sprak door de vermenging met verhalen over goden en geesten is het nu een ondoordringbaar wetenschappelijk oerwoud geworden waarin de menselijke maat is verdwenen. Zelfs filosofen, theologen en kunstenaars die ooit onze kennis verbonden met levensvragen als ‘Waarom leef ik?’ hebben er geen grip meer op. Hun rol is overgenomen door complotdenkers en wetenschap ontkenners. Net als bij voedsel en natuurlijke grondstoffen is kennis een product geworden waar jacht op wordt gemaakt. Grote landen als China stelen kennis om meer macht en rijkdom te vergaren. Verblind door eigenwaan en bekeringsdrift stelt het westen haar kennis zelfs vrij ter beschikking via universiteiten en wetenschappelijke tijdschriften. Wat daardoor mis kan gaan zien we in landen als Noord-Korea waar met in het westen ontwikkelde kennis wapensystemen worden ontwikkeld die tegen ons kunnen worden gebruikt.

Zie ook:
de nieuwe kolonisatoren
netwerk van vertrouwen

Waartoe zijn wij op aarde?

Als kind moest ik de katholieke Catechismus kennen. Een klein boekje waarin door middel van vraag en antwoord de leer van de katholieke kerk werd uitgelegd. Ik herinner me nog altijd de eerste vraag ‘Waartoe zijn wij op aarde? Wij zijn op aarde om God te dienen en hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.’ Ik heb hier sinds mijn kindertijd niet meer aan gedacht. Tot vandaag. Plotseling besefte ik dat ik een eigen antwoord heb op de vraag: Waarom ben ik op aarde? Ik ben op aarde om een bijdrage te leveren aan de schepping. Als schepper ervaar ik de liefde van de schepper voor de schepping.

Zie ook:
scheppingskracht
de kleine schepper
de schepper van god
één met de schepping
kunstzinnig
Wat is de zin van het leven?

Wat is de zin van het leven?

Wat is de zin van het leven? Het antwoord dat religies op deze vraag geven is dat God ons heeft geschapen. Dat wij zijn bedoelingen niet kennen maar dat we, wanneer we ons aan zijn voorschriften houden, zullen worden beloond met zijn liefde. Dit is een paternalistische gedachte die me tegen de borst stuit. Voor mij is de zin van het leven niet iets dat buiten het leven staat. De zin van het leven is het leven zelf. Het is de scheppingskracht die zich in en via mij manifesteert. De kunst is om mezelf niet vast te zetten in gedachten en gevoelens, zoals in een beeld van God, maar me open te stellen voor de voortdurend veranderende werkelijkheid in en buiten mezelf. Op de momenten dat dit lukt beleef ik de bezielende kracht van de schepping en zie ik hoe alles met elkaar is verbonden in een liefdevol verband.

Zie ook:
één met de schepping
de zin van het leven
de schepper van god
de kleine schepper
Waartoe zijn wij op aarde?
existentie en essentie

zie het lam gods

Een van de essentiële elementen van het christendom is vervat in de uitspraak van Johannes de doper toen hij Christus zag: ‘Zie het lam gods dat de zonde van de wereld wegneemt.’ Christenen gebruiken deze uitspraak om aan te geven dat Christus als zoon van god vrijwillig het lijden van de mens op zich nam. Dit was in lijn met het Joodse geloof in de komst van de Messias die een periode van vrede en welvaart zou brengen. Je kunt de uitspraak van Johannes de Doper ook anders lezen. Hierbij is Christus niet de verlosser maar een mens die met zijn offerbereidheid liet zien hoe we onszelf kunnen bevrijden van de pijn van het bestaan en hoe we, wanneer we bereid zijn om ons ego op te offeren, kunnen terugkeren naar de goddelijke status.

Zie ook:
lijdensverhaal
laatste avondmaal
mens van vlees en bloed
spirituele helden