Categorie: discipline

Discipline, belangrijk om je aandacht erbij te houden. Lees eerst de column de drie d’s.

puzzel leggen

Ik heb altijd veel geduld gehad. Technische problemen loste ik op alsof ik een puzzel aan het leggen was. Met eindeloos geduld zoek je het juiste stukje, probeert het aan te leggen, je legt het terug wanneer het niet blijkt te passen en gaat op zoek naar een nieuw stukje waarbij soms blijkt dat je hetzelfde stukje opnieuw probeert aan te leggen. Technische problemen zoals met de computer loste ik op deze manier op. Met kalme volharding en met vallen en opstaan zocht ik een oplossing totdat het probleem was opgelost. Ik heb hier steeds minder geduld voor. Het is alsof ik het zonde van mijn tijd vind. Maar waarom zou het zonde van mijn tijd zijn? Iedere activiteit die ik met overgave, geduld en discipline uitvoer zonder obsessief op het eindresultaat gericht te zijn brengt mij waar ik het liefst ben, in het hier en nu.

Zie ook:
geduld
wie gelooft, haast zich niet
concentratie en overgave
tot op het bot en ..
de drie d’s

bezield

Er is een groot verschil tussen bezield worden en bezield zijn. Wanneer je bezield wordt, loop je het risico dat er met de bezielende kracht vervuilende elementen bij je naar binnen sluipen zoals godsdienstige en sociale dogma’s. Beter is het om onafhankelijk van de buitenwereld op zoek te gaan naar je ziel. Je ontdekt deze door gedisciplineerd je talenten te ontplooien. Gedisciplineerd in de zin van aandachtig en doelgericht bezig zijn zonder je doel los te laten. Het doel verdwijnt terwijl je aandachtig bezig bent. Bijvoorbeeld de muzikant die opgaat in de muziek en tijdens het spelen beseft dat hij niet de bespeler van zijn instrument is maar dat hij zelf het instrument en de muziek is. Het moment waarop hij niet bezield wordt maar de ziel is.

Zie ook: één met de schepping

crisis

Op het moment dat je snel moet reageren, verliest het verstand het vaak van het gevoel maar juist dan bewijst het verstand haar nut. Dit nut komt je niet aanwaaien. Je dient jezelf voor te bereiden, van tevoren na te denken over hoe je het best in een crisis kunt handelen en hoe je een oplossing snel en gedisciplineerd kunt uitvoeren. De inspanning die voor deze voorbereiding nodig is maakt het voor velen onaantrekkelijk om ermee bezig te zijn. Zij denken ‘Ik zie wel wat er gebeurt.’ Ze rechtvaardigen hun gemakzucht met argumenten als: ‘Ik leef nu.’ en ‘Ik ben geen pessimist.’

Zie ook: het gevecht van de eeuw

De vrije wil bestaat!

Volgens neurowetenschappers leiden onbewuste processen in de hersenen tot beslissingen die pas later tot je bewustzijn doordringen. Zij gaan er van uit dat je geen invloed kunt uitoefenen op dit onbewuste proces en dat er dan ook geen vrije wil bestaat. Niets is minder waar. De hersenen zijn meer dan een orgaan met voorgeprogrammeerde mogelijkheden en beperkingen. Het besluitvormingsproces in je hersenen wordt ook gestuurd door je bewuste gedachten. Niet de oppervlakkige gedachten waarvan je in het dagelijks leven gebruik maakt om onbewust genomen beslissingen achteraf te onderbouwen. Je beïnvloedt de besluitvorming in je hersenen door de gedachten en gevoelens die aan de basis liggen van een beslissing te analyseren en te observeren. De kwaliteiten die je daarvoor dient in te zetten zijn: discipline, doorzettingsvermogen en daadkracht. Dit alles tezamen vormt de vrije wil.

de drie d’s

We zijn als mens voortdurend op zoek naar antwoorden op vragen als ‘Wie ben ik?’ en ‘Waarom leef ik?’ Op deze zoektocht zijn drie persoonlijkheidsaspecten belangrijk: daadkracht, discipline en doorzettingsvermogen. Stel je hebt een onderwerp dat steeds in de mist van je geest opdoemt en verdwijnt. Daadkrachtig besluit je op een dag om het tot op de bodem uit te zoeken. Met dit daadkrachtig voornemen ben je er niet. Je concentratie zal regelmatig verslappen. Op die momenten dien je gedisciplineerd door te zetten. Het woord discipline is verwant aan het woord discipel. Je zult je als een leerling volledig moeten overgeven aan het proces van vragen stellen, het onderwerp tot op de bodem uitdiepen. Wanneer je dit weet vol te houden krijg je uiteindelijk inzicht in de diepere betekenis van de twee kernvragen.

Zie ook:
daadkracht
denken en geloven
dilettanten
puzzel leggen
kernwaarden in de opvoeding
meer dan alleen talent
mechanische liefde

verborgen kracht

We proberen voortdurend grip te krijgen op de verborgen kracht in onze emoties. Normaal gesproken worden we daarbij gestuurd en geremd door wetten en tradities. Soms, zoals tijdens een oorlog, verdwijnt deze maatschappelijke controle. Wanneer de sociale discipline wegvalt ontspoort bij sommigen hun zoektocht. In een wereld van macht creëren ze een illusie van kracht door gevangenen te martelen. Ze beseffen niet dat kracht niet kan worden afgedwongen door met geweld de emoties van het slachtoffer bloot te leggen. Je ervaart de kracht pas wanneer je iedere poging om haar te beheersen loslaat.

mediteren

Het woord mediteren komt van het Latijnse meditari: op iets studeren, peinzen over. Tegenwoordig heeft mediteren de betekenis van in jezelf keren om wijsheid te vinden. Volgens de richtlijnen van de meeste meditatiescholen dien je daarvoor een gedisciplineerd leven te leiden dat is gebaseerd op vastomlijnde fysieke en geestelijke oefeningen waarbij je het denken uitschakelt. Ik heb niets met deze technieken. Ik mediteer door alles juist diepgaand te bestuderen, onder woorden te brengen en te delen met anderen.

Zie ook: meditatief proces