Categorie: zeker en onzeker

We balanceren in ons leven voortdurend tussen conservatief en progressief, vertrouwd en vervreemdend, zeker en onzeker. Lees eerst de column zeker zijn.

netwerk van vertrouwen

Orde komt voort uit wanorde en vervalt in wanorde zodra de groei stopt. De groei verloopt langs de lijnen van een uitdijend informatienetwerk dat is gebaseerd op natuurkundige en biologische concepten. In levende organismen vindt de overdracht van informatie plaats via het DNA waaraan door de mens een eigen informatie- en communicatienetwerk is toegevoegd. Dit netwerk is na een lange periode van mondelinge en schriftelijke overlevering een digitaal netwerk geworden dat is gebaseerd op de betrouwbaarheid van de informatie die erin is opgeslagen en vertrouwen op de integriteit van de gebruikers en beheerders. Misbruik doet dit vertrouwen omslaan in wantrouwen. Wanneer dit gebeurt vervalt orde in wanorde. Wat dit voor de mensheid betekent besef je wanneer je bedenkt hoe afhankelijk we zijn van dit netwerk. Ons geld is er slechts een cijfer en er is geen mens die zonder dit netwerk over alle kennis beschikt om het te onderhouden en te gebruiken.

Zie ook:
toekomst
een nieuwe realiteit
schijnwereld
de nieuwe kolonisatoren
kennis is macht
virtuele wezens in een virtuele wereld
sociaal netwerk
het omnidirectionele brein
Neanderthalers 2.0
evolutie van het bewustzijn

vrouwengeweld

Er is een maatschappelijke tendens om vrouwelijke leidinggevenden te idealiseren. Zij zouden socialer en minder dominant zijn dan mannen. Om deze opvatting te onderbouwen wordt verwezen naar grensoverschrijdend gedrag van mannen, zoals het niet openstaan voor anderen, de eigen zin doordrukken en intimiderend verbaal geweld*. Dominante vrouwen gedragen zich echter niet veel anders. Onder invloed van aanleg en cultuur uiten zij zich meestal wel minder direct. Het geweld zit verborgen achter de charme van veel vrouwen en in grensoverschrijdend gedrag als: buitensluiten, negeren, kwaadspreken en drammen. Net als bij mannen vloeit ook bij vrouwen het geweld meestal voort uit de omgeving, onzekerheid of een narcistische, psychopathische persoonlijkheid.

* Grensoverschrijdend gedrag is gedrag waarmee iemand tegen de wil van de ander over diens fysieke en mentale grenzen heen gaat. De oorspronkelijke betekenis van geweld is ‘macht, kracht’. Hieruit is de betekenis ‘machtsmisbruik’ ontstaan.

Zie ook:
mijn baas is een narcist
mijn baas is een psychopaat
tweede persoonlijkheid
mindfucker
kleineren
mannen vrouwen
vrouwenzee

meditatief proces

Ik heb nooit actief gemediteerd zoals anderen dat doen. Een rustige plek opzoeken, jezelf ontspannen en de gedachten en gevoelens die opborrelen laten komen en gaan zonder er iets mee te doen. Dat is niets voor mij. De drang om iets te doen met wat er in mijn geest speelt is te groot. Ik mediteer op een andere manier. Het begint ermee dat ik vragenderwijs een onderwerp tot op de bodem onderzoek. Hier vind ik rust waardoor ik het onderwerp los kan laten. Vaak leidt dit tot inzichten en gevoelens die diep in het leven reiken. Grote maatschappelijke problemen los ik er niet mee op. Hierdoor blijven ze soms emotioneel op me inwerken, zoals de oorlog in Oekraïne. Wanneer dat gebeurt doe ik iets wat het meest op mediteren lijkt. Ik ontspan me en zie de gevoelens in de ogen en onder ogen. Hierdoor lossen ze op en onderga ik de rust van het hier en nu.

Zie ook:
mediteren
meditatief
in de ogen en onder ogen zien
crisisgevoel

tussen hoop en verwachting

De betekenis van verwachten is ‘rekenen op de komst of gebeurtenis van iets’. Hopen is ‘verlangen dat er iets goeds zal gebeuren’. Wanneer je zegt ‘Ik verwacht dat er na de dood iets zal zijn.’ dan ben je daar zekerder van dan wanneer je zegt ‘Ik hoop dat er iets zal zijn’. Maar zelfs in het voorbeeld van een verwachting blijkt uit het vage begrip ‘iets’ dat je er niet helemaal zeker van bent. Dit is ook het geval wanneer je het woord ‘iets’ vermijdt en een duidelijker antwoord probeert te geven. Op de vraag wat je verwacht na de dood zou het antwoord kunnen zijn ‘Ik denk dat een mens, afhankelijk van hoe hij heeft geleefd, in de hemel of in de hel komt.’ Wanneer hierop wordt doorgevraagd met ‘Waar denk je zelf in terecht te komen, in de hemel of in de hel?’ dan is het onzekere antwoord ‘Ik hoop in de hemel.’

Zie ook:
hoop
verwachten
verlangen
hoop of overgave
tussen hoop en wanhoop
geloof

dieptepunt

Mijn leven kent niet alleen hoogtepunten maar ook dieptepunten. Laat ik er een noemen. Iets wat me gisteren overkwam. Ik was moe nadat ik enkele dagen intensief had gewerkt aan de techniek van dit blog. Ik twijfelde aan bepaalde oplossingen en ik twijfelde aan mezelf. ‘Is wat ik schrijf een droomwereld waarin ik mezelf gevangen houd?’ Toen ik op het punt stond alles los te laten en eerst maar eens goed uit te rusten werd ik geconfronteerd met een technisch probleem in huis. Een complex probleem met ingrijpende gevolgen. Ik had er geen grip op, voelde me wanhopig, zag geen oplossing. De Parkinson klachten werden heviger. Ik begon heftig te trillen, raakte extreem gespannen en dodelijk vermoeid. Desondanks bleef ik wanhopig zoeken naar een oplossing totdat ik mijn pogingen moest staken en trillend over mijn hele lichaam mijn stoel opzocht. Hier raakte ik de controle over mezelf kwijt, kon niets meer, kon geestelijk niet voor- of achteruit, kreeg het koud en kon mijn ogen niet openhouden. Onrustig viel ik in slaap, een halfslaap waaruit ik happend naar bewustzijn probeerde te ontwaken.

Zie ook:
hoogtepunt
een vlakke lijn
controlefreak
grip en controle
epos
le moment suprême
gewoon lijden
complexe wereld
Ben ik depressief?

to be or not to be

‘to be or not te be, that is the question’ Met deze vraag geeft Hamlet uiting aan zijn diepe twijfel: Kies ik voor wraak op Claudius, de moordenaar van mijn vader, of voor zelfmoord? De vraag die je jezelf als toeschouwer van dit toneelstuk Van Shakespeare zou kunnen stellen is: Is Hamlet een lafaard die zich aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt of is hij een antiheld die het slechte probeert te vermijden? Om deze vraag te beantwoorden dien je eerst de volgende vraag te beantwoorden: Kun je je verantwoordelijkheid in de wereld uit de weg gaan? Vraagt het leven niet om actie en is het niet zo dat, wanneer je niet bereid bent de prijs ervoor te betalen, het je betaald wordt gezet? Het lijkt erop dat Shakespeare voor dit laatste kiest. Doordat Hamlet zijn verantwoordelijkheid in de wereld uit de weg gaat betalen hij en zijn naasten een hoge prijs in een bloederige tragedie.

Zie ook:
to be human or not to be
anti dogmatisch
prijs betalen

de kans dat je radicaliseert

Iemand die radicaliseert gaat tot het uiterste in zijn streven naar verandering. Door het extreme gedrag van geradicaliseerde personen denken de meeste mensen dat het hen niet zal overkomen. Persoonlijke en maatschappelijke onzekerheid vergroten echter de kans dat je radicaliseert. Dit kan op allerlei momenten gebeuren, zoals in je pubertijd en ten tijde van armoede, ziekte, werkloosheid en maatschappelijke onrust. Op die momenten verlies je jezelf soms ook in vicieuze gedachtecirkels en complottheorieën. Dit maakt de kans dat je radicaliseert nog groter.

Zie ook:
radicalisering
politiek radicalisme
vicieuze gedachtecirkel
radicaalislamitische jongeren