Categorie: muziek

Muziek is misschien wel de kunstvorm met de grootste groep belangstellenden. Hier enkele columns over muziek en wat muziek bijzonder maakt.

voldaan

Ik ben geen uitbundig mens. Het gevoel dat hier voor mij het dichtst bij komt is het voldane gevoel na een dag hard werken. Het moment waarop ik me ontspannen, blij, tevreden en gelukkig voel. Het is het gevoel dat ik soms ook beluister in jamsessies of aan het einde van een festival in het afsluitend gezamenlijk optreden. Het moment waarop muzikanten bevrijd van druk en spanning samen een laatste nummer spelen.

Zie ook:
uitbundig
vreugde
opgelucht
opgelucht en blij
de weg en het doel

muzikantennummer
Roy Orbison and friendsPretty Woman
Rowwen Hèze and Los LobosAnselma / Bestel Mar
NightwishI want my tears back
muziekvoorbeelden ‘voldaan’

ontstressen

Muziek kan je helpen te ontstressen. Dit gebeurt met name wanneer je vertrouwd  bent met een bepaald muzieknummer. Sommige mensen ontstressen bij muziek waar ze binnen hun geloofsgemeenschap mee vertrouwd zijn. Anderen ervaren het bij muziek waar je dat bij verwacht zoals melodieuze nummers. Zelf word ik rustig bij muziek waar je het misschien niet bij verwacht, zoals het ontroerend droeve Stabat Mater van Pergolesi en het symfonische metal rocknummer Ghost Love Score van Nightwish. Dat ik bij deze nummers kan ontstressen komt omdat het ene nummer bij het verdriet in mijn leven past en het andere bij mijn belangstelling voor contrasten.

Zie ook:
contrasten
episch
muzikale wanhoop en verdriet

a capella

A capella is koorzang zonder instrumentale begeleiding. De term a capella stamt van het Latijnse alla capella ‘zoals in de kapel’. A capella ontstond in de zestiende eeuw binnen de christelijke kerk waar muziekinstrumenten waren verboden. Een van de kernpunten van het christendom is het lijden van de mens en de verlossing uit het lijden. Dit heeft ingetogen en droefgeestige koorzangen opgeleverd die spiritueel ontroeren zoals het Miserere van Gregorio Allegri. A capella is nog altijd in staat de mens spiritueel te ontroeren. Zelfs moderne droefgeestige muziek heeft dit effect. Zoals The Sound of Silence, in de uitvoering van de a capella groep Pantatonix, een nummer naar aanleiding van de moord op John F. Kennedy en het partizanen strijdlied Bella Ciao in de uitvoering van TriGO!

Zie ook:
muzikale wanhoop en verdriet
ontroering

meer dan alleen talent

Strikt genomen is de betekenis van talent ‘aanleg’. Een zangeres heeft bijvoorbeeld een sterk muzikaal gevoel, een groot stembereik of een bijzondere stemkleur. Aanleg is echter geen garantie voor een professioneel optreden. Daarvoor dient de zangeres met daadkracht, discipline en doorzettingsvermogen haar aanleg te hebben ontwikkeld. Veel muziekliefhebbers vinden haar vervolgens al goed wanneer ze kippenvel krijgen van een perfect uitgevoerde hoge noot, een goede stem- en ademtechniek of een bijzondere presentatie of muzikale interpretatie. Een goede zangeres is echter meer dan dat. Ze is een persoonlijkheid. Iemand die zich met hart en ziel geeft en zelfbewust en kwetsbaar is. Je weet dat je een topoptreden meemaakt wanneer ze geen show geeft van haar talent en professionaliteit maar een brug slaat tussen jouw en haar gevoel. Dat ze je hart en ziel raakt wat een gevoel van ontroering en dankbaarheid bij je oproept.

Zie ook:
de drie d’s
jakobsladder
ontroering
gevoel van dankbaarheid
gevoel van verbondenheid
aanleg, omgeving en gedrag

zangeresmuzieknummer
Lara FabianJe suis malade
Maria CallasCarmen Habanera
Voorbeelden: meer dan alleen talent

muzikale wanhoop en verdriet

Songteksten over wanhoop en verdriet doen het goed in de westerse wereld. Zowel in klassieke als in populaire muziek, in opera’s en in levensliederen. De luisteraar wil zich niet alleen kunnen herkennen in de tekst maar ook in de muzikale vertaling van wanhoop en verdriet. Van een raspende en gesmoorde stem tot aan een emotionele snik of muzikale kreet.

Zie ook:
storytelling
a capella
ontstressen

Artiestmuzieknummer
Andrë HazesZij gelooft in mij
Dolly PartonJolene
Amy WhinehouseBack to Black
Janis JoplinMe and Bobby mc Gee
Johnny CashHurt
Voorbeelden ‘muzikale wanhoop en verdriet’

reactie video’s

Ik herinner me nog goed de reactie van mijn leraar Latijn toen ik hem vroeg ‘Wat heb ik later aan Latijn, een dode taal? Zijn reactie ‘Je hebt er niets aan, hoogstens iets wanneer je rechten of medicijnen gaat studeren. Wat je ervan kunt leren is hoe mensen in de oudheid dachten en voelden, de taal die zij hanteerden brengt je dichter bij hen.’ Taal brengt me ook dichter bij mezelf. Ik heb bijvoorbeeld veel geleerd over beeldende kunst en wat kunst met me doet door de inspirerende verhalen van Pierre Jansen. De laatste tijd leer ik veel over muziek en over mezelf door naar reactie video’s op YouTube te kijken. Ik ben me door deze video’s niet alleen meer bewust geworden van het talent en de professionaliteit van sommige vocalisten maar word nu ook sterker en op meer vlakken geraakt door hun muziek.

Zie ook:
episch
Heb jij dat ook?
dode taal

ORIGINEELREACTIE
Floor Jansen – AdagioChristy Bovee over Floor Jansen
Dimash Kudaibergen – SOSAnna Vaskelainen over Dimash Kudaibergen
Morissette Amon – Rise UpRebecca Moore over Morissette Amon
Voorbeelden reactievideo’s

Heb jij dat ook?

Heb jij dat nou ook, dat je soms denkt: Waarom genieten niet meer mensen van deze muziek? Is dat misschien de reden waarom ik zo vaak naar video’s kijk waarin wordt gereageerd op de muziek van Nightwish? Wil ik samen met anderen genieten van hun muziek of wil ik liever anderen overtuigen hoe goed ze zijn? Maar waarom doe ik dat dan niet? Waarom richt ik me op degenen die hun muziek al kennen of er al voor openstaan? Ben ik bang dat degenen die de muziek niet kennen mijn enthousiasme niet zullen delen? Waarom maak ik het mezelf nu zo moeilijk? Waarom leg ik me niet neer bij de dooddoener ‘smaken verschillen’? Maar is het niet de kunst van leven dat je jezelf verdiept in de verschillende smaken van leven en dit deelt met anderen?

Zie ook:
episch
reactie video’s
Twijfel ik?
de ultieme test