Categorie: opvattingen en standpunten

Opvatingen en standpunten zijn nuttig zolang ze een startpunt zijn voor geestelijke verdieping. Zodra ze deze functie niet meer hebben vormen ze een spirituele ballast. Lees eerst de column vicieuze gedachtecirkel.

Zie ook de categorie dogma’s.

Wat is de zin van het leven?

Wat is de zin van het leven? Het antwoord dat religies op deze vraag geven is dat God ons heeft geschapen. Dat wij zijn bedoelingen niet kennen maar dat we, wanneer we ons aan zijn voorschriften houden, zullen worden beloond met zijn liefde. Dit is een paternalistische gedachte die me tegen de borst stuit. Voor mij is de zin van het leven niet iets dat buiten het leven staat. De zin van het leven is het leven zelf. Het is de scheppingskracht die zich in en via mij manifesteert. De kunst is om mezelf niet vast te zetten in gedachten en gevoelens, zoals in een beeld van God, maar me open te stellen voor de voortdurend veranderende werkelijkheid in en buiten mezelf. Op de momenten dat dit lukt beleef ik de bezielende kracht van de schepping en zie ik hoe alles met elkaar is verbonden in een liefdevol verband.

Zie ook:
één met de schepping
de zin van het leven
de schepper van god
de kleine schepper

religieus kordon

Veel vormen van seksueel gedrag worden met een religieus kordon van regels omgeven. Deze religieuze kaders suggereren dat God de regels heeft bedacht en dat hij je zal straffen wanneer je ze overtreedt. Het is alsof mama zegt: Straks komt papa thuis en dan zul je wat beleven! Een spiritueel mens heeft God niet nodig om te bepalen of iets goed of fout is. Neem seksueel misbruik ‘gedrag waarmee iemand een ander belet om op een eigen manier zijn of haar seksualiteit te verkennen en te beleven’. Ook al is er geen God die je straft wanneer je een ander misbruikt, je straft jezelf. Het misbruik bemoeilijkt namelijk de weg van begrip, mededogen en vergeving die naar spirituele bevrijding voert.

Zie ook:
moeilijk te geloven
godsdienstig stempel
religieuze samenzang
seksueel misbruik

gemakkelijke of moeilijke weg

Ieder mens heeft in zijn leven de keuze tussen een gemakkelijke en een moeilijke weg. De gemakkelijke weg is jezelf laten leiden door emoties als haat, begeerte en romantiek en door religieuze en sociale dogma’s. Wanneer je voor deze weg kiest loop je het risico dat je op een dood spoor belandt waar je jezelf mentaal vergiftigt en uitput. Er is een andere maar moeilijker weg. Hier beschouw je zelfreflecterend en zelfkritisch je emoties en standpunten. Dit kost zeker in het begin veel moeite en roept weerstand op omdat het je soms pijnlijk met jezelf confronteert en omdat het lastig is om je aandacht niet-reactief vast te houden. De winst van de moeilijke weg is dat je voorkomt dat je op een dood spoor belandt en dat je ontdekt wat het betekent om geestelijk en spiritueel vrij te zijn.

Zie ook:
niet-reactief
reflecteren

eigenwijs

Ik kan me mateloos ergeren aan eigenwijze personen. Niet wanneer ze vol overtuiging hun persoonlijke wijsheid, de door hen ervaren inzichten en gevoelens, met me willen delen maar wanneer ze stijfkoppig vasthouden aan een ondoordacht standpunt. Ik wil dat gesprekspartners voordat ze een standpunt innemen er eerst goed en diep over hebben nagedacht. In plaats daarvan baseren veel eigenwijze personen zich op vage gevoelens. Niet op door hen herkende en erkende gevoelens maar op onderbuik gevoelens waar ze zich niet in hebben verdiept maar die ze desondanks voor waar aannemen en als wijsheid aan mij proberen te verkopen.

Zie ook:
principieel
ze moeten me maar nemen zoals ik ben
onderbuikgevoel
buiksprekers
authentieke wijsheid
wijsheid komt met de jaren
Hoe waar is de waarheid?
de kunst van het denken

een kat in het nauw

Ik moet de laatste dagen regelmatig denken aan de uitdrukking ‘een kat in het nauw maakt rare sprongen’. Steeds meer mensen hebben geen grip op wat er om hen heen gebeurt. Ze voelen zich overspoeld door problemen op het gebied van gezondheid, klimaat, migratie, criminaliteit, digitalisering, politiek en economie. Wanneer we verstandelijk geen grip hebben op ons leven en op de gebeurtenissen om ons heen dan is de kans groot dat we in paniek raken en verklaringen creëren die gespeend zijn van realiteitsbesef en vredelievendheid. Wat dit op termijn kan betekenen zie je in oorlogen wanneer de meest krankzinnige opvattingen en standpunten mensen tegen elkaar opzetten en aanzetten tot geweld.

Zie ook:
het gevecht van de eeuw
druk
depressie
de rede
Gevaar!

het recht op ..

Je hebt recht op een eigen standpunt. Dit geeft je niet ook het recht om overeenkomstig dit standpunt te handelen. Het recht van de een is namelijk gekoppeld aan het recht van de ander. Bijvoorbeeld het recht om met je auto gebruik te maken van de openbare weg geeft je niet het recht om als spookrijder het leven van anderen in gevaar te brengen. Je hebt het recht om niet gevaccineerd te willen worden maar je hebt niet het recht om anderen te belasten met de gevolgen van je beslissing. Anderen hebben het recht om je uit de weg te gaan en regels vast te stellen waaraan je jezelf bij een ontmoeting dient te houden.

Zie ook:
vaccinatie
ze weten niet ..
ik mag toch zeker zelf wel weten ..
ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is
weerzinwekkend liberalisme
het recht van de ..
open
verklaring

spirituele politiek

Compromissen hebben voor sommigen een negatieve klank. Het zijn volgens hen overeenkomsten waar niemand bij wint en iedereen verliest. Je kunt er ook anders naar kijken. Compromissen vertegenwoordigen in een democratie de opvattingen en standpunten van een brede laag van de bevolking. Dit geeft politieke rust en veiligheid. Politici moeten hier wel iets voor doen. Om compromissen te kunnen sluiten moeten ze hun ego en partijbelang terzijde schuiven om zich onbevooroordeeld en vanuit meerdere invalshoeken te kunnen richten op het oplossen van een probleem. Anders gezegd: Ze moeten onthecht kunnen onderhandelen, spirituele politiek bedrijven.

Zie ook:
Het einde van de democratie?
onthecht handelen
de yoga van het denken
verklaring