spiritualiteit en de hersenen

De prefrontale cortex is een van de twee hersengebieden die betrokken zijn bij de ontwikkeling van bewustzijn. Door de prefrontale cortex kunnen we abstract denken en mentaal switchen tussen een feitelijke en een denkbeeldige situatie. Hadden we de prefrontale cortex niet dan hadden we geen vrije wil, zouden we ons niet kunnen concentreren, niet op een gebeurtenis kunnen anticiperen en geen geweten hebben. Hoe nuttig deze functies ook zijn voor je zelfbewustzijn. Ze staan het bewustzijn, de vrije spirituele beleving, in de weg. De meeste mensen moeten eerst een zelf creëren en deze loslaten voordat ze ontdekken wat het betekent om bewust te zijn.

De hersenstam is het tweede belangrijke gebied dat betrokken is bij de ontwikkeling van bewustzijn. Het bevat het reticulair activatie systeem dat de stroom zintuiglijke data die je dagelijks ontvangt filtert op het belang ervan voor het in stand houden van het lichaam. Informatie die voorkomt dat je lichaam in wanorde vervalt wordt van een positief gevoel voorzien. Ondanks het fysieke belang van dit systeem belemmert het je ook. Het richt je aandacht eenzijdig op gevoelens die je als prettig ervaart. Door niet-reactief je aandacht te richten op alle gevoelens, prettig en onprettig, doorbreek je deze eenzijdigheid en word je jezelf bewust van de verbondenheid van positief en negatief.

Zie ook:
entropie en homeostase
de god spot
mutatie
cogito ergo sum

entropie en homeostase

Entropie is de natuurkundige wet dat in een afgesloten systeem de mate van wanorde toeneemt. Wanneer je bijvoorbeeld niet zou eten neemt de wanorde in je lichaam toe en sterf je. Je lichaam probeert de wanorde te voorkomen door de fysieke en chemische balans in stand te houden (homeostase). Je hersenen zijn hierop ingericht. Positieve interacties met de omgeving zoals bij het verzamelen van voedsel worden via het reticulair activatie systeem in de hersenstam van een positief gevoel voorzien en in het geheugen vastgelegd. Met je denken bepaal je vervolgens tactieken en strategieën om de positieve interacties te continueren. Dit proces bepaalt niet alleen hoe we in het leven staan maar ook hoe we over het leven denken. Ook in ons denken over het ontstaan en het doel van het leven focussen we ons op het goede waarbij God het goede belichaamt en de duivel het slechte. We missen door de focus op het goede het verhelderende inzicht dat orde niet zonder wanorde en het goddelijke niet zonder het duivelse kan.

Zie ook:
entropie
spiritualiteit en de hersenen
orde en chaos
ik wil verwarring zaaien
geobsedeerd door liefde

meer lezen ..

Veel bezoekers van dit blog reageren waarschijnlijk op dezelfde manier op mijn columns als op berichten in de media. In hun eindeloze zoektocht naar inspiratie lezen ze iets wat hen raakt maar verdiepen zich er niet in omdat het te veel moeite kost. Zelf kies ik meestal de moeilijke weg. Zodra ik merk dat er iets is dat me raakt laat ik geestelijk al het andere los en probeer vast te stellen wat me precies raakt en waarom. Hierdoor dringt vaak niet alleen de diepere betekenis van een onderwerp tot me door maar ervaar ik soms ook de diepere betekenis van het leven.

Zie ook: dichterlijke vrijheid

ga maar

Hoe vaak zullen aan een sterfbed de volgende woorden hebben geklonken? ‘Ga maar. Laat los. Je hebt een mooi leven gehad. Je hebt het goed gedaan.’ Een intiemer en liefdevoller moment lijkt er niet te zijn. Toch hebben veel mensen soortgelijke woorden al vaker gehoord, zoals: ‘Het is tijd om te stoppen, je hebt genoeg gedaan. Neem je rust.’ Soms afgesloten met ‘Het werk gaat zonder jou ook wel door.’ Werken en leven stoppen nooit. Na je dood gaan anderen ermee door. Ook zij zullen uiteindelijk hun werk en leven moeten loslaten.

Zie ook: verslaafd aan het leven

ondeelbaar bewustzijn

Om spiritueel vrij te kunnen zijn dien je je nationale en culturele identiteit los te laten. Herken en erken je identiteit door het verschil met andere nationaliteiten en culturen te onderzoeken. Laat vervolgens alles wat je over je identiteit hebt ontdekt los en ontdek dat ik en wij in een ondeelbaar bewustzijn met elkaar zijn verbonden. Een bewustzijn dat zich niet laat vangen in ik of wij.

Zie ook: persoonlijke identiteit

muzikale wanhoop en verdriet

Songteksten over wanhoop en verdriet doen het goed in de westerse wereld. Zowel in klassieke als in populaire muziek, in opera’s en in levensliederen. De luisteraar wil zich niet alleen kunnen herkennen in de tekst maar ook in de muzikale vertaling van de wanhoop en het verdriet. Van een raspende en gesmoorde stem tot aan een emotionele snik of muzikale kreet.

Zie ook: storytelling

Artiestmuzieknummer
Andrë HazesZij gelooft in mij
Dolly PartonJolene
Amy WhinehouseBack to Black
Janis JoplinMe and Bobby mc Gee
Johnny CashHurt
Voorbeelden ‘muzikale wanhoop en verdriet’

storytelling

Storytelling is het betrekken van de lezer, luisteraar of kijker bij een personage waaraan hij zich kan spiegelen, een conflict waarin hij zich kan herkennen en een oplossing die hij zelf zou kunnen bedenken. Storytelling neemt in kracht toe door het verhaal te voorzien van herkenbare emoties.

Hitler was een storyteller. Hij creëerde in zijn optredens het beeld van de superieure Duitser die een conflict had met de Joden. Zij waren volgens hem verantwoordelijk voor de nederlaag in de eerste wereldoorlog en voor de daaropvolgende chaos en armoede. Zijn oplossing? Verban ze. Zijn toehoorders konden zich hierin vinden.

Met zijn opzwepende en van woede doordrenkte stem vertaalde Hitler de woede en trots van veel Duitsers. Om hen betrokken te houden bij zijn verhaal was de woede zelfs zó belangrijk dat ze nooit zijn normale spreekstem te horen kregen. Er is maar één korte opname van bekend, de in het geheim opgenomen Mannerheim tape.

Zie ook:
verdeel en heers
emotionele gemakzucht
ich habe es nicht gewusst
genocide
fascisme
de nieuwe fascisten
de geschiedenis herhaalt zich
televisiepredikers 2.0