Reageer op deze column Terug naar de inhoudsopgave


onderscheid


Er wordt mij regelmatig gevraagd waarin ik mezelf onderscheid van andere trainingsbureaus. Mijn antwoord is steevast: mijn persoon. Ik heb geen collega’s en modules waarachter ik me kan verschuilen. Als zelfstandig trainer sta ik open en bloot voor de groep. In de interactie met de groep toon ik mijn kwetsbaarheid, gedrevenheid, scherpte, creativiteit, doorzettingsvermogen en de drang om zaken te concretiseren en te delen met anderen. Het zijn deze eigenschappen waardoor deelnemers in de spiegel kijken en zich geroepen voelen om in beweging te komen. Het is hun dynamiek die vervolgens het bedrijf beschermt tegen bureaucratie, politiek gekonkel en verlammende solidariteit.

Uitgebracht op: 3 september 2005



Reacties op deze column

 Sabine zelfvertrouwen
Ik zou willen dat ik zo veel zelfvertrouwen had.
3 september 2005

Reacties op deze reactie:
 Zoë Vol
Ik vind eerder dat hij overkomt alsof hij nogal vol is van zichzelf... ik ben nog niet onder de indruk geraakt na het bekijken van deze site.
13 september 2005

Reacties op deze reactie:
 Maurice Who the hell is Zoë?
Heb je ooit wel eens het lef gehad om te zeggen: Ik ben Zoë en hier sta ik voor? Heb je dit ooit wel eens in het openbaar naar voren gebracht of ben je iemand die alleen in de duisternis van het internet haar mening durft te geven? Wiens zelfvertrouwen is gebaseerd op het zich afzetten tegen anderen in plaats van dat je zelfvertrouwen ontwikkelt door je te laten inspireren door anderen. Lees ook eens de column 'ja zeggen'.
13 september 2005

Reacties op deze reactie:
 Zoë Boos?
Boos Maurice? Heb ik je ergens geraakt? Dit is gewoon mijn mening. Ik ben niet onder de indruk ben van mensen die vol zijn van zichzelf. En ja, ik sta regelmatig voor een groep en ik durf me ook kwetsbaar op te stellen. Ik heb genoeg zelfvertrouwen om een mening te geven waar niet iedereen het mee eens is. So what, het is maar een mening. Daar hoef je je toch niet zo persoonlijk door aangevallen te voelen. Who the hell is Maurice?
14 september 2005

Reacties op deze reactie:
 Maurice verbaasd
Nee Zoë niet boos, wel verbaasd. Verbaasd omdat je niet ingaat op een aantal punten die ik je probeer te vertellen. Verbaasd vanwege je zelfvertrouwen (arrogantie?) om op twee fronten het gevecht te beginnen, met Dave en met mij. Verbaasd omdat je zegt dat ik mezelf niet aangevallen hoef te voelen, terwijl je jezelf verdedigt door de aanval te openen. Verbaasd omdat je zelf voor de groep staat. (Word je misschien geleid door broodnijd of ben je jaloers op het zelfvertrouwen van mensen die dit ontwikkelen door het gevecht aan te gaan met zichzelf en niet met anderen?) Verbaasd omdat je zegt dat je jezelf kwetsbaar durft op te stellen, terwijl ik je alleen maar zie reageren op anderen. Verbaasd omdat je dit doet zonder aan te geven waar we iets over jou of van jou kunnen lezen.

Ik heb liever mensen als Willem die in het openbaar zijn sterkten én zwakten laat zien. Dat is zelfvertrouwen gebaseerd op kwetsbaarheid, staan voor wat je waard bent terwijl er mensen zijn zoals jij (en ik).

(Vriendelijk verzoek voor Dave. Wil je Zoë niet het plezier doen om te reageren? Misschien dat ze dan stopt met vechten en kritisch naar zichzelf gaat kijken.)
14 september 2005

Reacties op deze reactie:
 Zoë Insinuaties
Je insinueert wel een heleboel, Maurice, zonder dat je ook maar iets van me weet. Knap is dat. Maar ik zal stoppen met reageren en verder gaan met over mezelf nadenken. Misschien dat je daar vrolijker van wordt? Het was me een genoegen met je kennis te maken.
15 september 2005

Reacties op deze reactie:
 LH willen jullie gelijk of geluk?
je kunt kiezen.
7 november 2005

Reacties op deze reactie:
 Robin Amen
Meer hoef ik niet te zeggen na deze wijze woorden van LH.
16 februari 2006

Reacties op deze reactie:
Er is nog niet gereageerd op deze reactie. Schrijf zelf de eerste!






 Dave maaiveld
Hallo Zoë, hoe zat het ook al weer met dat maaiveld?
13 september 2005

Reacties op deze reactie:
 Zoë Kop op
Hallo Dave,

Kennelijk ben ik degene die zijn kop boven het maaiveld steekt hier. (En die wordt er gelijk afgehakt door ene Maurice...haha.) Ik vind niet dat je boven het maaiveld uitkomt door veren in je eigen achterste te steken. Maar niemand hoeft het met me eens te zijn hoor, ik geef alleen maar mijn eigen mening.
14 september 2005

Reacties op deze reactie:
Er is nog niet gereageerd op deze reactie. Schrijf zelf de eerste!



 Maurice vragen
Vraag je werkgever om hem in te huren. Ik heb pas geleden een training van hem gehad die voor alle medewerkers werd georganiseerd. Het is werkelijk onvoorstelbaar wat hij heeft opgewekt bij mij en mijn collegas.

Ik heb van het hoofd van onze afdeling wel begrepen dat hij niet elke opdracht accepteert. Het bedrijf moet er volledig achter staan en het proces dat hij op gang brengt willen ondersteunen.

Succes!
6 september 2005

Reacties op deze reactie:
 Robin bevestiging
Ik ben het met Maurice volledig eens.
Ik heb de trainingen ongeveer 9 jaar geleden gehad bij een vorige werkgever en ondervindt nog dagelijks in mijn verkoop de positieve gevolgen.
Hij zet je aan tot:
het nadenken over jezelf en hoe jij communiceert naar naderen. (wat vraag je, waarom en wat wil je er mee bereiken)
Ben je wel echt geintresseerd in wat de klant wil.
Het toepassen van de technieken op jou persoonlijke manier.
Lol te houden in je werk.
Ach zo kunnen we wel door gaan.

Beter is het om het zelf te ervaren.
16 februari 2006

Reacties op deze reactie:
Er is nog niet gereageerd op deze reactie. Schrijf zelf de eerste!





Reageer op deze column Terug naar de inhoudsopgave


Home | Print | Bureau | Training | Coaching | Reacties | Artikel | Boeken | Plein | Contact